Naturvetenskapsämnenas didaktik

student raising her hand

Forskarna inom naturvetenskapsämnenas didaktik är involverade i alla nivåer av utbildningssystemet och samhället i stort. Av central vikt är forskning på läroplanen och klassrumsinteraktioner. Analyser används för att modellera interaktioner konceptuellt i sätt som kan stödja lärares beslutsfattande rörande innehåll och metoder. Forskningen spänner från studier av utbildning rörande hållbar utveckling i förskolan samt lärande vid extramurala lärarmiljöer såsom museer till lärande i flerspråkiga miljöer.

Karim Hamza

Ny bok om att utveckla kunskaper om undervisning

Karim Hamza vid MND är redaktör för den nyutkomna boken "Undersöka och utveckla undervisning" tillsammans med Jonas Almqvist vid Uppsala universitet och Anette Olin vid Göteborgs universitet. Boken ger exempel på hur praktik, beprövad erfarenhet och forskning tillsammans kan bidra till utveckling av både undervisningspraktiken och det didaktiska kunskapsfältet.

Sjöhistoriska

Samarbete med Sjöhistoriska museet

Projekt ”Verktyg för museipedagogers professionsutveckling” som leds av Jesús Piqueras universitetslektor vid MND, har i samarbete med Sjöhistoriska museet utvecklat och testat ett skolprogram ”Hur kan museets samlingar stimulera till språkundervisning?”

Per-Olof Wickman

Professor Per-Olof Wickman invald i Kungliga Vetenskapsakademien

Professor Per-Olof Wickman vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik har blivit invald i klass X för framstående förtjänst om vetenskap vid Kungliga Vetenskapsakademien.

Kontakt

Ämnesansvarig
Naturvetenskapsämnenas didaktik
Professor Per-Olof Wickman
E-post: per-olof.wickman@mnd.su.se

Studierektor forskarutbildningen
Eva Norén
E-post: eva.noren@mnd.su.se

Forskarskolor