Läs hela artieln av Per-Olof Wickman, professor MND och Björn Kindenberg,
lärare och licentiand, ISD - i Pedagogiska magasinet
"Dags för didaktiken att bli egen vetenskap"
Fysiker, läkare och ekonomer har det – men inte lärarna. Om lärares röster ska tas på allvar behöver lärarprofessionen en egen vetenskap, med ett professionellt yrkesspråk.
Senast uppdaterad:
15 maj 2018
Sidansvarig: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Nyheter
- Podden SKOLPRAT- lyssna på Sebastian Björnhammer och Maria Andrée från MND 2019-11-14
- KRC prisas i tävlingen Good Practice Awards 2019-11-04
- Stockholms universitet med i The Conversation 2019-10-29
- Rekrytering av studentambassadörer 2019-10-03
- Tåg tur och retur till ESERA i Bologna 2019-09-10
- Ny bok om: Didaktisk utvecklingsdialog – en modell för utvecklingsarbete i skolan 2019-08-22
- FoU-dagen på MND - en dag om forskning och utveckling 2019-06-18
- Två intresseväckande utställningar om lärande för hållbar utveckling 2019-05-27
- Radioinslag med KRC från Bolincentrets klimatfestival 2019-05-20
- Ny avhandling: Kan man räkna med PISA och TIMSS? 2019-05-20
- Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen flyttar till Frescatibackehusen 2019-04-24
- ULF-projektet – ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola 2019-04-16
- Lärarstudent? Sök stipendium från Folkskoleseminariets minnesfond senast 15/4 2019-03-18
- Tidigare SU-student utsedd till Sveriges bästa fysiklärare 2019-03-13
- Många besökte naturvetarnas arbetsmarknadsdag 2019-02-21
- Två oförglömliga MFS-månader i Chile 2019-01-30
- "Lärarnas betydelse i den praktiknära didaktiska forskningen" 2018-12-21
- ”Mycket svårare än jag trodde” – Utmaning för forskare att läsa till lärare 2018-11-29
- VR-medel till "Komparativ didaktik och professionell utveckling för lärare" 2018-11-16
- 5,9 miljoner från VR till projekt: Förskoledid. modeller för undervisning för hållbar utveckling 2018-11-06
- Paola Valero - opening keynote at the Brazilian Conference of Mathematics Education Research 2018-11-06
- Matematiklärares undervisning påverkas av det sammanhang som det är en del av 2018-11-01
- Bästa examensarbete i matematikdidaktik 2018 till lärarstudent vid Stockholms universitet 2018-10-24
- Mattelärare byter högskolan mot grundskolan och får betydligt högre lön 2018-10-19
- Utomhusmatematik på universitetet för 300 skolbarn 2018-10-10
- ”SR Studio 1 - dragkamp mellan högskolan och grundskolan om behöriga lärare” 2018-09-17
- "Ökad lärarbrist när skolan snor högskolans lärare" 2018-09-14
- Den nya profilen mot teckenspråk inom Grundlärarprogrammet 4-6 har nu startat 2018-09-13
- 10-års jubileum för MND:s FoU-dag 2018-06-25
- Samverkansprojekt om programspecifika VFU-skolor 2018-06-21
- God utdelning av rektorsmedel till MND 2018-06-15
- Pilotprojekt – lärarstudenters självständiga arbeten knyt till forskning 2018-06-08
- "Dags för didaktiken att bli egen vetenskap" 2018-05-15
- Ny avhandling: Om elever med utländsk bakgrunds möjligheter att lära matematik 2018-03-26
- Elever tar på sig skulden för bristande möjligheter att lära matematik 2018-03-14
- Nytt nummer av NorDiNa, nr 1, 2018 2018-01-22
- "Matematik – en väg till svenskan" 2017-11-01
- Ungdomars lärande på museet 2017-10-23
- "Multiplikation är mer än tabellerna" 2017-05-29
- "Fokus på rätt och fel får många att tappa sugen" 2017-05-02
- Linda Holmberg, student på ämneslärarprogrammet 2017-04-21
- Ny avhandling: Om nyanlända invandrares och tidigt anlända invandrares provresultat i matematik 2017-04-05
- Framtidsmässan 2017 - gratis entrébiljett 2017-03-24
- Ny avhandling: Om elevers förståelse för multiplikation 2016-11-21
- Programråd inrättade 2016-08-15
- FoU-dagen - 2016 2016-06-07
- Help us integrate Swedish and international students! 2016-05-02
- En didaktisk studie av kunskapsinnehållet i biologi på universitetet 2015-10-14
- Pressmeddelande - Att lära naturvetenskap på teckenspråk 2015-09-28
- "Är naturvetare smartare?" 2015-06-05